divendres, 10 d’agost del 2012

Història del karting


El karting neix a 19561 a Califòrnia, Estats Units.

El primer kart comercial va ser construït l'agost de 1956 per Art Ingels a Califòrnia amb un motor d’un talla-gespa de la West Bend Company (1911-2003), una companyia establerta a West Bend Wisconsin). Molt aviat, el karting es va anar consolidant en altres bases dels Estats Units i van començar les primeres competicions "salvatges". Els go-karts van anar superant aquells 50 km/h i ràpidament es van incorporar moltes millores tècniques.


La febre pel kàrting va guanyar adeptes amb rapidesa en tot el
territori dels Estats Units abans de creuar l'oceà fins a Europa, ja
que, tres anys després del seu baptisme a Califòrnia es comptava a
Amèrica del Nord amb més de 300 marques diferents que
fabricaven aquest petit vehicle lúdic.També, de manera fulgurant,
el karting es va convertir en una nova disciplina esportiva de
l'automobilisme, en la qual començaven a participar milers de
persones.

Als anys 60 aquest esport es va introduir a Europa a través de
França i Anglaterra i, d’aquesta manera es van crear nombroses
federacions nacionals per tot el món. Per aglutinar aquest procés
federatiu, la Federació Internacional d'Automobilisme (FIA) va
decidir crear l’any 1962 la Comissió Internacional de Kàrting
(CIK). Mentre que als 70 van ser primordials pel naixement del
karting a Espanya, de la mà de l'entranyable Jorge Fuentes i d'altres
joves apassionats, a la resta del món el karting es revelava com una
autèntica escola per a l'esport de l'automobilisme, les virtuts
formatives encara son notables avui dia. Joves pilots com Ayrton
Senna, Alain Prost o Riccardo Patrese, van començar d’aquesta
manera a rebre les seves classes pràctiques en competicions
infantils d’aquesta modalitat i a promocionar aquesta disciplina
quan van desembarcar a la Fórmula 1 als anys 80.

Des d'aquell 1956 l'evolució del karting ha anat en constant
augment, tot i que la reglamentació no ha canviat gaire, els xassís
han anat guanyant en estabilitat i frenada. Aquells primers tubs de
calefacció soldats han donat pas als més sofisticats xassís i als
sistemes de frens més moderns. Avui dia un kart pot aconseguir
velocitats superiors als 250 km/h (super kart), però no com abans,
amb una seguretat comparable a la d'un Fórmula 1.

Al principi, el karting va fer les delícies de tots els amants del
bricolatge que van poder esprémer el seu enginy creatiu, però aviat
alguns constructors van començar a produir en sèrie els primers
xassís de la història. Si al principi els motors dels talla-gespa
MacCulloch, amb els seus 9 CV, feien gaudir als pilots, aviat van
quedar desbancats per les marques Montesa, Parilla, Rotax i
Comet.

Els sempre entusiastes italians, com sempre que es tracta d'esports
mecànics, van ser els primers a especialitzar-se en la construcció de
xassís. D'aquesta manera, la casa Tecno va crear als anys 60 el
famós model Puma, que va ser el prototip de tots els altres xassís
creats des d’aleshores. Amb més de 2.000 xassís fabricats el 1965,
els germans Pederzanni, creadors de Tecno, dirigien també els
seus passos cap al automobilisme en les Fórmules 2.000 i 3.000,
abans que els problemes econòmics paralitzessin un projecte per a
la Fórmula 1. Des d'aquesta època, els italians van ser els reis, la
gran majoria de material provenia d'aquest país, tot i que els
motors austríacs Rotax van obtenir grans èxits durant diversos
anys.

En 50 anys el karting ha obtingut el respecte i el reconeixement
com un esport complet i una formidable escola de conducció.
Pilots de la talla de Michael Schumacher, Mika Häkkinen, Kimi
Räikkönen, Fernando Alonso i molts altres, van col·laborar en els
seus inicis esportius perquè l'esport del karting sigués un dels
més difosos a tot el món i sobretot la base més important de
l'esport automobilístic actual.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada